Április / Virágvasárnap
( 15 értékelés )A Virágvasárnaphoz fűződő népszokásokról
A húsvét előtti vasárnap, a Virágvasárnap ideje mindig a március 15. és április 18. közti
valamelyik vasárnapra esik. Latin elnevezése „Dominica palmarum”, azaz
pálmavasárnap, amely utal Jézus Jeruzsálembe való bevonulására.
A pálma a győzelem és a diadal jelképe. Mivel az európai országok többségében
nincsenek pálmák, így ezen az ünnepen tiszafa-, fűzfa-, barka-, vagy más ágakkal
helyettesítik a pálmát.
Nálunk az előző napon szedték a barkát a barkaszenteléshez. Egyes helyeken
különleges hagyományai is kialakultak. Göcsejben pl. a gyerekek az iskolában
gyülekeztek, majd a kántortanító vezetésével elindultak barkavesszőt vágni, majd
amikor végeztek, a templomot háromszor megkerülve vitték be a barkát a templomba.
A szertartás felvonulással kezdődött a barkaszentelés helyére, amely általában a
templomon kívül volt, pl. a templomkertben. Ott a pap a könyörgés, a tömjénbetétel, a
szenteltvízzel való meghintés, a tömjénezés és az evangélium eléneklése után
elindította a kezükben barkát tartó éneklő híveket a szentmisére. Ez a bevonulási
körmenet szimbolizálja Jézus megérkezését Jeruzsálembe. Az oltárhoz érve mindenki a
helyére ment és elénekelte Jézus szenvedéstörténetét.
A virágvasárnapi körmenetet először a V. században tartották meg Jeruzsálemben, onnan
terjedt el e szokás egész keletre, majd nyugatra is, ahol 636 óta használatos.
A megszentelt barkának különös erőt tulajdonítottak: használták gyógyításra, de
előfordult, hogy a jég, a mennydörgés, a villámlás elhárítása miatt a kapufélfára tűzték.
Akadtak olyanok is, akik a kertjükben tűzték le, hogy elűzze onnan a férgeket. A
sertésvész ellen a szentelt barkával füstölték meg az ólak belsejét, vagy szentelt barkát
tettek az ólküszöb alá.
Az e napon szentelt barkából készül a hamu a következő évi hamvazószerdára.
E naphoz kapcsolódik még a kiszehajtás és villőzés, ami főleg Nyitra, Hont, Nógrád,
Pest-Pilis, Solt-Kiskun és Heves vármegyék egyes községeiben volt szokás.
A kisze általában menyecskének öltözött szalmabábu, melyet kice, kiszőce, kicevice,
banya néven is emlegettek. Ezt a bábut a lányok énekszóval végigvitték a falun, ahol
levetkőztetve vagy elégették, vagy a vízbe dobták.
Ha a vízbe dobták, akkor minden leány kiszedett a bábuból egy-egy szalmacsomót, és a
vízbe dobta, mert azt tartották, hogy akinek elúszik a szalmacsomója, az még abban az
esztendőben férjhez megy.
A kisze öltöztetéséhez és viteléhez különböző hiedelmek fűződnek. Pl. aki öltözteti, vagy
aki először felkapja, az megy először férjhez, vagy ha a bábu véletlenül visszafordul,
akkor elveri a határt a jég, vagy visszajön a betegség a faluba.
Hazánkban a kiszehajtással kapcsolatban azt is tartották, hogy ezzel vége van a
böjtnek, visszajöhetnek a zsíros ételek, a sonka.
Ehhez egy tréfás jellegű ének is fűződik: "Haj, ki kisze, haj! Jöjj be, sódar, jöjj!".
A kiszehajtás után a lányok egy villőnek nevezett fűzfaággal - melyet felszalagoztak,
esetleg kifújt tojásokkal díszítettek - járták sorra a házakat, ahol énekeltek, majd az
énekük végeztével a gazdasszony letört egy kis gallyat az ágról, és „Mind menjetek
férjhez!” szavakkal megveregette a lányokat.
Forrás: hoxa.hu