Január / Szent Pál megtérése
( 12 értékelés )Pál apostol megtérése - A harcoló és szenvedő ember
IX. Pius pápa a múlt században Péter és Pál apostol két hatalmas szobrát állíttatta
fel a Szent Péter bazilikába felvezető lépcsősor alján jobbról és balról. Mindegyik
könnyen felismerhető a kezében tartott szimbolikus tárgyról: Péter a kulcsokról, Pál
pedig a kardról.
Caravaggio: Szent Pál megtérése
Aki a kereszténység történetét nem ismeri és meglátja a népek apostolának
robusztus alakját, abban könnyen az a vélemény alakulhat ki, hogy egy nagy
hadvezérről van szó, egy harcosról, aki kardjával történelmet csinált és népeket
igázott le. Tehát egy volna azon sokak közül, akik mások vére árán szereztek
maguknak dicsőséget és nagy gazdagságot. A keresztény ember azonban tudja,
hogy e férfi kezében a kard ennek pontosan az ellenkezőjét jelenti: ez volt
kivégzésének eszköze. Őt, mint római polgárt, nem lehetett keresztre feszíteni,
mint Pétert. Kard által halt meg. De még ha ez „előkelőbb” kivégzési módnak
számított is, ő a világtörténelemben akkor is az erőszak áldozatai, s nem annak
elkövetői közé tartozik.
Aki Pál leveleinek olvasásába mélyed, hogy azokban az apostolnak valamiféle
rejtett önéletrajzára bukkanjon, az csakhamar belátja, hogy a kard, mint
szimbolikus tárgy, mint vértanúhalált okozó szerszám, Szent Pál életének nem
csupán utolsó perceiről sejtet meg valamit. A kard méltán jelképezheti az életét is:
„A jó harcot megharcoltam”, mondja röviddel halála előtt kedvenc tanítványának,
Timóteusnak (2 Tim 4,7) - életútjára visszatekintve. Ilyenféle megnyilatkozásaiból
kiindulva Pált szívesen ábrázolták harcosként, a tettek embereként, sőt, erőszakos
alkatként is. Az, aki csak felszínesen fut végig az életén, mindezt helytállónak
tarthatja. Négy nagy térítő útja során bejárta az akkor ismert világ igen jelentős
részét és ezzel valóban a népek tanítójává lett, aki Jézus Krisztus Evangéliumát a
„föld határáig” vitte el. A megalapított közösségeket hozzájuk intézett leveleinek
intelmeivel és buzdításaival tartotta össze; ezekkel az írásokkal segítette elő
továbbfejlődésüket és szilárdította meg szervezeteiket.
Nagy hévvel szállt vitába ellenfeleivel, akikben nem volt hiány. Minden
rendelkezésére álló eszközt felhasznált annak érdekében, hogy az igehirdetés rá
háruló kötelezettségének (1 Kor 9,16) a lehető leghatékonyabban eleget tudjon
tenni. Ezért többnyire a nagy aktivistaként, a lelkipásztorkodás és a misszió új
stratégiáit kidolgozók patrónusaként állítják elénk.
Mindez igaz ugyan, de mégsem a teljes valósága Pálnak, sőt, hozzátehetjük, hogy
aki őt csak így látja, egyéniségének épp a legsajátosabb vonásait nem veszi észre.
Először is biztosnak kell vennünk, hogy Szent Pál harca nem egy karrierista,
hatalomra törő férfi, s főleg nem egy uralkodó és hódító harca volt. Oly módon volt
harc, ahogyan a harcot Avilai Nagy Szent Teréz jellemzi. Azt a kijelentését, hogy
„Isten a bátor lelkeket akarja és szereti”, Teréz a következőképpen világítja meg:
„Az első, amit az Úr az ő barátaival művel, amikor azok elgyengülnek, abból áll,
hogy bátorságot önt beléjük és megszabadítja őket a szenvedéstől való
félelmüktől.”
Nekem ezzel kapcsolatban Theodor Haeckernek egy bizonyára elfogult és kicsit
igazságtalan megjegyzése jut eszembe, melyet a háború alatt írt be a naplójába. Ez
mindenesetre segíthet nekünk abban, hogy megértsük, miről is van itt szó. Ez a
bizonyos mondat így hangzik: „Olykor úgy tűnik nekem, mintha a Vatikánban
teljesen megfeledkeztek volna arról, hogy Péter nemcsak Róma püspöke ..., hanem
vértanú is volt.”
Szent Pál harca egy vértanú harca volt kezdettől fogva. Pontosabban mondva:
életútja kezdetén még az üldözőkhöz tartozott, és az erőszak alkalmazását
szorgalmazta a keresztényekkel szemben. Megtérése pillanatától fogva a
megfeszített Krisztus híveként az Ő útját választotta. Nem volt diplomata; ahol a
diplomácia módszereivel próbálkozott, nem sok sikert ért el. Nem volt más
fegyvere, mint Jézus Krisztus üzenete és az ezért az üzenetért a saját életét is
kockára tevő bátorsága. Már a filippiekhez írt levélben arról beszél, hogy az ő vérét
nemsokára kiontják áldozatul. Élete alkonyán, a Timóteusnak írt második levelében
(2 Tim 4,6) közölt utolsó üzenetében ez a megfogalmazás még egyszer visszatér.
Pál kész volt kitenni magát a bántalmaknak is; ez volt az ő tulajdonképpeni
erőssége. Önmagát sem kímélte és nem próbált meg kitérni a kellemetlenségek és
veszedelmek elől, még kevésbé akart szép és kellemes életet kialakítani magának.
Az ellenkezője volt a helyzet. Éppen az a körülmény, hogy felvette a harcot, nem
kímélte magát, állta az ütéseket és kész volt önmagát is feláldozni az
evangéliumért, tette őt hitelessé és segítette elő az Egyház kiépülését: „Én örömest
hozok áldozatot, sőt magamat is teljesen feláldozom lelketekért.” Ez a
korinthusiaknak írt második levélben szereplő mondat (12,5) ennek az embernek a
legbensőbb lényére világít rá. Pál nem volt azon a véleményen, hogy a
lelkipásztorkodás fő feladata a bosszúságok elkerülése, és nem vélekedett úgy,
hogy egy apostolnak mindenekelőtt jó sajtója kell, hogy legyen. Nem, nem! Az alvó
lelkiismeretet akarta felrázni, még ha ez az életébe is került.
Tintoretto: Szent Pál mártíromsága
Leveleiből tudjuk, hogy minden más lehetett, csak nagy szónok nem. Mózeshez és
Jeremiáshoz hasonlóan, neki sem volt szónoki tehetsége. A két nagy próféta Isten
előtt azzal védekezett, hogy szónoki adottság hiányában teljesen alkalmatlan a
tervbe vett küldetésre. „Fellépése erőtlen, beszéde meg gyatra”, mondták róla
ellenfelei (2 Kor 10,10). Galáciai missziójának kezdetéről pedig ő maga mondta:
„Hiszen tudjátok, hogy először beteg testtel hirdettem nektek az evangéliumot.”
(Gal 4,13) Szent Pál nem csillogó retorikával és agyafúrt módszerek alkalmazásával
hatott az emberekre, hanem azzal, hogy ő maga állt ki üzenete mellett és kockára
tette érte az életét is. Az Egyház ma is csak oly mértékben tudja meggyőzni az
embereket, amilyen mértékben igehirdetői sem riadnak vissza a sérelmek és
bántalmak elszenvedésétől.
Ahol nincs meg a készség a szenvedések vállalására, ott hiányzik a hitelességnek
az Egyház számára is nélkülözhetetlen bizonyítéka. Az Egyház harca mindig csak
azoknak a harca lehet, akik önmagukat áldozzák fel, akár vérüket ontva is: a
vértanúk harca.
A Szent Pál kezében látható kardnak, azon kívül, hogy kivégzésének módját jelzi,
természetesen még egy másik jelentést is tulajdoníthatunk: a kard a Szentírásban
Isten Igéjének is jelképe, mely „eleven, átható és minden kétélű kardnál élesebb
..., megítéli a szív gondolatait és érzéseit”. (Zsid 4,12) Ezt a kardot forgatta Szent
Pál. Ezzel hódította meg az embereket. A „kard” itt végül is egyszerűen az igazság
hatalmának a jelképe, mely hatalom egészen sajátos természetű. Az igazság
okozhat fájdalmat is, sebet is ejthet – ebben áll kard-természete.
Szent Pál szobra a Szent Péter-bazilika előtt
Mivel a hazugságban élt, vagy egyszerűen az igazság mellett közömbösen
elnyargaló élet gyakran kényelmesebbnek tűnik, mint az igazságigényes élet, sok
embert dühít az igazság; ezért akarják azt gúzsba kötni, elnyomni, vagy kitérni
előle. Melyikünk tagadhatná, hogy őt már többször is bosszantotta az igazság – az
őrá vonatkozó igazság, meg az, amelyik megmondja, mit tegyünk és mit ne
tegyünk? Ki állíthatja közülünk, hogy még sohasem próbált meg ellopakodni az
igazság mellett, vagy nem akarta azt egy kicsit átgyúrni, hogy ne legyen olyan
fájdítóan sarkos? Szent Pál – az igazság embere lévén – sokszor kellemetlen volt.
Aki egészen az igazságnak kötelezi el magát és nincs más fegyvere, de nem is akar
magának más feladatot annak hirdetésén kívül, az ugyan nem szükségképpen lesz
gyilkosság áldozata, de mindenesetre a vértanúság közvetlen közelébe kerül.
Szenvedő emberré lesz. Igazságot hirdetni anélkül, hogy fanatikussá és önfejűvé
válna az ember – hát igen, ez lenne a nagy feladat!
Meglehet, hogy olykor, a vitában felhevülve, már közel járt a fanatizmushoz.
Fanatikus azonban semmiképpen nem volt. A csupa jóságot sugárzó sorok,
melyeket valamennyi levelében – de talán leginkább a filippieknek írt levélben –
megtalálunk, mutatják meg valódi jellemét. Azért tudott a fanatizmustól mentes
maradni, mert nem a maga nevében beszélt, hanem valaki másnak az ajándékát
vitte az embereknek: Krisztus igazságát, aki meghalt azért, és aki haláláig szeretett.
Úgy hiszem, ebben is korrigálnunk kell egy kicsit a Pálról kialakult képünket. Nála a
harcias hangvételű szövegrészek vannak túlzott mértékben jelen az
emlékezetünkben. Itt ismét olyasvalami érvényesül, mint Mózesnél: Mózest, mint a
szarvat viselőt, a hajthatatlant, a haragvót látjuk. A Számok könyve viszont azt
mondja róla: Mózes volt a legalázatosabb az emberek között (12,3).
Pál levele a rómaiakhoz
Aki Szent Pál összes levelét elolvassa, rá fog találni a szelíd Pálra. Mondottuk az
előbb, hogy sikere a szenvedés vállalásának készségével függ össze. Ehhez hozzá
kell tehát tennünk, hogy a szenvedés és az igazság egymáshoz tartozik. Pál ellen
azért fenekedtek, mert az igazság embere volt. Tanításával és életével azért
alkothatott maradandót, mert az igazságot szolgálta és miatta szenvedett. A
szenvedés szükséges hitelesítése az igazságnak, de csakis az igazság adhat értelmet
a szenvedésnek.
A keresztény hagyomány kezdettől fogva egymástól elválaszthatatlannak tartotta
Pétert és Pált. Ők együtt a teljes evangéliumot képviselik. A testvériség szónak
pusztán emberi alapon azonban keserű íze van. Hogy az emberek között miképpen
nyilvánul meg, az a vallásokon keresztül, ilyen testvérpárokban mutatkozik meg.
Péter és Pál, akik egymástól emberileg annyira különbözők voltak és igazán nem
minden konfliktustól mentesen állnak egymás mellett, egy új város alapítóiként
jelennek meg, a testvériség új és igazi módjának megtestesítőiként, ami Jézus
Krisztus evangéliuma által vált lehetővé. Nem a hódítók kardja menti meg a világot,
hanem csakis a szenvedőké. Csak Krisztus követése vezet el az új testvériséghez, az
új városhoz. Ezt mondja nekünk az a testvérpár, amely Róma két nagy bazilikájának
közvetítésével szól hozzánk.
Forrás: Joseph Ratzinger: A remény forrásai (1997) - részlet