NyomtatásE-mail

A Santa Maria Maggiore bazilika

( 14 értékelés )

A Santa Maria Maggiore bazilika

A templom egyike a négy római patriarchális bazilikának, ill. a hét főszékesegyháznak.

Tulajdonképpen III. Sixtus pápa (432-440) építtette,részben egyházpolitikai célból.

konstantinápolyi patriarcha nem ismerte el Máriának, mint Istenanyának a  

tiszteletét, ennek ellensúlyozására épült a templom, melyet a századok során

többször átépítettek, de a változtatások ellenére belsejének jó része még őrzi az V.

századi formákat.

Alaprajza eredetileg is - félkör alakú szentély (apszis) előtti kereszthajóval

kialakított - háromhajós bazilikális elrendezésű, ezzel az ókeresztény idők nagyterű

templomainak emlékét idézi (a régi Szent Péter, valamint a falakon túli Szent Pál

bazilikáét).

Ebből az eredeti épületből maradt fenn a középhajó gyönyörű – ión stílusú -

fehérmárvány oszlopsora és fríze. Továbbá az ablakok alatt, a fríz felett és a szentély

diadalívén (arcus triumphalis) látható, Mária, illetve Jézus életének jeleneteit ábrázoló

mozaikok sora is. A nemesen szép, 20-20 tagból álló ión oszlopsort a XVI. század

végén kétoldalt megtörték, hogy utat nyissanak két hatalmas, kupolás kápolnához.

A főszékesegyház kápolnái:

A jobb oldali „Cappella Sistina” Domenico Fontana márványtól csillogó alkotása (1585).

Jobb falán az építtető V. Sixtus pápa síremléke, szemben vele V. Pius pápáé; középen

a kápolna oltára felett késő reneszánsz cibórium.

Ezen a helyen azelőtt a betlehemi bölcső kápolnája volt; ezt Fontana az alagsorba

süllyesztette, ahova lépcső vezet. Itt két igen szép, XV. századi plasztika látható a

betlehemi jászolról, és egy XIII. századi, a három királyokról.

A főhajóból balra nyíló “Cappella Paolina Borghese” kápolnát V. Pál pápa

megrendelésére Ponzio építette (1611), azzal a céllal, hogy az előbbi kápolna

márványpompáját is túlszárnyalja. A kápolnában helyezték el V. Pál és VIII. Kelemen

pápák síremlékét. 

A főszékesegyház belső terének legjelentősebb díszeit az V. és a XIII. századból

származó mozaikképek jelentik. A szentély félkupola-boltozatán Torriti ragyogó színű

mozaikja a XIII. századból származik - és a templom létesítésének egyházpolitikai

célkitűzésével egyezően – a Mária-kultuszt megtestesítő „Mária megkoronázása” témát

ábrázolja.

XIV. Benedek pápa megrendelésére Ferdinando Fuga firenzei építész 1741-ben

belefogott a Santa Maria Maggiore-bazilika új homlokzatának építészeti kialakításába.

Kezdetben a terv csupán az oszlopcsarnok rendbehozatalára korlátozódott volna,

amely - akárcsak a Santa Maria in Trastevere - templom esetében - lehetővé tette a

homlokzatot már a korábbi időkben is díszítő, XIII. századi mozaikok megtekintését.

Később azonban - a lateráni Szent János-bazilika példáján fellelkesülve - mégis arra a

döntésre jutottak, hogy új és hatalmas, kettős árkádsoros homlokzatot hoznak létre.

A földszinten elegáns kapuk által lezárt, széles, ötös árkádsor biztosítja a bejáratot az

oszlopcsarnokba. Az emeleti loggia háromárkádos homlokzata a térre néző

ikergalériával indul: a pápa innen mondta el az „Urbi et Orbi” áldást. A homlokzatot

szentek és pápák szobrai koronázzák.

A székesegyház bejárata előtti térről szépen tárul fel a templom középkori

harangtornya, amely Rómában a legmagasabbra nyúlik fel. A harangtorony markáns,

barnásvörös felülete a bejárati galéria világos kőelemeinek kontrasztjaként jelenik

meg, az alsó tömör, csak vakablak-imitációval díszített tömege felfelé kétíves

árkádokkal könnyített. A torony súlyosságát a rajta elhelyezett díszítmények és

párkányelemek világos kőanyaga játékos mozgalmassággal oldja fel.

Forrás: Wikipédia 


A bazilikáról csodálatos képanyagot találnak a

http://www.flickriver.com/photos/hen-magonza/tags/santamariamaggiore/ linken.

joomla template