Szent Cirill és Szent Metód
( 20 értékelés )SZENT CIRILL SZERZETES ÉS SZENT METÓD PÜSPÖK, EURÓPA
TÁRSVÉDŐSZENTJEI - FEBRUÁR 14.
A nyugati szláv törzsek, amelyek a népvándorlás után letelepültek és megalkották a
nagy morva birodalmat, a 9. század elején magas színvonalú politikai és kulturális
életet éltek. Készek voltak a kereszténység elfogadására, de ha a germán területről
érkező misszionáriusok térítik meg őket, az politikai függőséget is jelentett volna.
Ezért Rasztiszláv, a birodalom uralkodója a kereszténységnek olyan formáját kereste,
amely országa és a szláv népek önállóságát nem fenyegeti. Kívánsága teljesülni
látszott, amikor a bizánci kormányzat egy csoport keresztény térítőt küldött, akik
közül különösen két testvér tűnt ki: Konstantin áldozópap és Metód szerzetes.
Egy Leó nevű császári hivatalnok gyermekei voltak. A fiatalabb Konstantin (Cirill a
kolostori neve volt) először szülővárosában, Tesszalonikában, majd
Konstantinápolyban tanult. A császárváros művelt köreiben a "filozófus" megtisztelő
néven ismerték. 858 táján abbahagyta a tanítást, hogy egy időre visszavonuljon egy
kolostorba, ahová már évekkel előbb belépett a bátyja, Metód (keresztneve
valószínűleg Mihály volt).
860-ban a kormány Konstantint testvérének társaságában a kazárok közé küldte a
Fekete-tenger partjára. Politikai és vallási küldetés volt ez. Ekkor találta meg
Konstantin Kerszonban Szent Kelemen vértanú pápa ereklyéit.
A görög misszió 863-ban érte el Morvaországot. Konstantin drága kincset hozott
magával: a perikopákat és liturgikus szövegeket, amelyeket görögből ő fordított szláv
nyelvre, és lejegyzésükhöz maga állított össze írásjeleket (ez az ún. glagolita ábécé, a
cirill ábécé ősi formája). A testvérek kísérőikkel együtt több mint három éven át
áldásos működést fejtettek ki. Missziós munkájuk azonban ellenérzést váltott ki a
bajor püspökökből. Különösen a szláv nyelv liturgiai használatát támadták. A rítus
ügye, hogy bizánci legyen-e vagy római, abban az időben csak mellékes kérdésnek
számított.
Rasztiszláv szeme előtt egy saját egyháztartomány képe lebegett, amely független a
birodalmi egyháztól. Konstantin és Metód ennek az egyházpolitikai kérdésnek a
megoldását csak a pápa döntésétől várhatta. Útra keltek tehát Rómába, ahol II.
Hadrián pápa ünnepélyesen fogadta őket, mert Szent Kelemen ereklyéit magukkal
vitték. Ragyogóan megvédték missziós módszerüket, és a szláv nyelvű istentisztelet
jóváhagyást nyert. Rómában Konstantin megbetegedett, és rövidesen, 869. február
14-én, negyvennégy éves korában meghalt. Testét a Szent Kelemen-bazilikában
helyezték nyugovóra, és mind a mai napig ott tisztelik.
Kocel pannóniai fejedelem sürgetésére Metódot kinevezték Pannónia és Morvaország
érsekévé - ezzel visszaállították a népvándorlásban elpusztult Sirmium (Szerém, ma
Sremska Mitrovica) püspökségét -, ugyanakkor megkapta a szlávok között a
szentszéki legátus hatalmát. Ez azonban nem szüntette meg a kelet-frank és a szláv
egyház közötti feszültséget. Metód azt hozta föl saját védelmére, hogy neki Szent
Péter utóda osztotta ki ezt a missziós területet, ezért ő nem avatkozik bele a birodalmi
egyház ügyeibe. A salzburgi püspök ösztönzésére egy bajor zsinat elfogatta, elítélte, s
két és fél éven át fogva tartotta Ellwangen kolostori börtönében. Végül is VIII. János
pápa erélyes közbelépésére 873-ban kiszabadult. Szvatopluk nagyfejedelem azonban
már nem mutatott a görög misszió iránt akkora érdeklődést, mint elődje, Rasztiszláv.
Metód 885 virágvasárnapján halt meg, és székesegyházában temették el. Ez
valószínűleg a morvaországi Velehradban volt (ma Staré Mésto). Az új régészeti
föltárások sokszorosan igazolták a régi hagyományt.
A görög misszió lelke Cirill volt, korának egyik legműveltebb görögje. Vonzó
személyiség volt, aki sikereiben is megőrizte keresztény szerénységét. Hogy a morva
újkeresztények mindkét testvért szerették, azon nincs csodálkoznivaló. De hogy a
rómaiak és a pápa környezetéhez tartozó klerikusok, akiknek szemében a testvérek
missziós tevékenysége a hagyományok megtörésének látszott, Cirill meggyőző erejű
érvelése előtt meghajoltak, az már figyelemre méltó.
Szelídsége sohasem vált gyöngeséggé. Eljárásának helyességében bízva kész volt
fölvenni a harcot még túlerővel szemben is. Szívóssága nem hátrált meg a
"háromnyelvűek" és a "pilátuskövetők" szűkkeblűsége előtt sem - azokról a latin
klerikusokról van szó, akik csak a latint, a görögöt és a hébert akarták engedélyezni
az istentiszteletben, vagyis a kereszt feliratának nyelveit. Nagylelkűen a harcot
választotta a kolostori cella csendje helyett, hogy embereket nyerjen meg
Krisztusnak. Amikor pedig az aratás idejének kellős közepén magához szólította az Úr,
örvendező szívvel sietett eléje.
Szent Cirill síremléke a Szent Kelemen-bazilikában; felette a "Mi Urunk
megáldja Szent Cirillt és Szent Metódot" című freskó
Fordításai mesterművek. Költő volt, legalábbis az akkori bizánci elképzelés szerint.
Volt benne valami visszafogottság, csak akkor lobogott, ha az isteni Bölcsességről
beszélt. Teljes határozottsággal szállt szembe mindenkivel, aki a Krisztushoz vezető
utat elzárhatta. Ilyen szempontból jellemző a haldokló Cirill imádsága: "Semmisítsd
meg, Uram, a háromnyelvűek eretnekségét... Hallgasd meg imámat és őrizd hű
nyájadat, amelynek élére rendeltél."
Öccse haláláig Metód ritkán lépett előtérbe. Tizenhat éven keresztül kellett
védelmeznie ellenségeivel szemben pannon-morva egyháztartományát. A kisázsiai
Olümposz kolostorának csendjébe vágyott szüntelenül. A testi szenvedésekhez, a
fogsághoz, az üldözésekhez és az általános bizonytalansághoz lelki szenvedések is
társultak. Ellenségei megrágalmazták és eretnekséggel vádolták. A bizonytalanság,
hogy a pápa nem hagyja-e magára, és Wiching nyitrai püspök áskálódásai
megsokszorozták az érsek szenvedéseit. Metód nemes, önzetlen egyéniség volt.
Nagyságát ellenfelei sem tagadhatták.
A két testvér gyermekkora óta beszélte a szláv nyelvet, de születésük, képzésük
szerint görögök voltak. Távol állt viszont tőlük minden bizánci szűkkeblűség. Az a
meggyőződés határozta meg missziós tevékenységüket, hogy minden nép hivatalos az
üdvösségre, és Krisztus minden emberért meghalt. Cirill ezt az egyetemes
szemléletmódot saját filozófiai és teológiai elveiből vezette le. Számára a filozófia az
isteni és emberi dolgokban eligazító bölcsességet jelentette, amely Istenhez tesz
hasonlóvá minket, embereket. Ennek legbelsőbb lényege a Szofia (Bölcsesség), a
világnak az a szemlélete, amelynek segítségével behatolhatunk az isteni világba.
Krisztus, "az emberek kedvelője", mindenkit el akar vezetni az igazság ismeretére,
minden embert a Szofia részesévé akar tenni, görögöt és barbárt egyaránt. Csak
efelől az igazán "katolikus" fölfogás felől érthető a két testvér harca a szláv liturgiáért.
"A nap nem ugyanúgy süt mindenkire? Nem ugyanazon a módon lélegzünk
mindnyájan?" - ellenfeleikhez így beszéltek Velencében.
Hát nem azért halt meg Krisztus, hogy mindnyájunkat megajándékozzon az "ősszülők
dicsőségével" (Cirill kedvenc kifejezése), vagyis az Istennel való paradicsomi
egységgel, amelyet Ádám miatt elveszítettünk? És nem kellene-e a népek és a
társadalmi rendek között tátongó szakadékot Isten mindent átfogó szeretetével
áthidalni?
Cirill és Metód ezt az egyetemes szemléletet aligha vezethette le az akkori bizánci
gondolkodásmódból, még kevésbé a nyugatiból. Mind a népnek szóló gazdag liturgikus
életért vállalt fáradozásban, mind a népnyelv liturgikus használatában az őskeresztény
hagyomány örökösei voltak. Csak ők sugalmazhatták azt a váratlan kijelentést,
amellyel VIII. János pápa 880-ban jóváhagyta a szláv liturgiát: "Aki a főnyelveket,
tudniillik a hébert, a görögöt és a latint teremtette, ugyanaz teremtette a többi
nyelvet is saját dicséretére és dicsőségére."
Ünnepüket 1880-ban vették föl a római naptárba, július 5-re, Szent Péter és Szent Pál
oktávájába. De már 1897-ben, amikor e napon Szent Zaccharia M. Antalt ünnepelni
kezdték, hetedikére, majd 1969-ben február 14-re, Cirill halála napjára helyezték át.
A Szent Cirill és Metód Bazilika és a cisztercita kolostor Velehrádban (Csehország)
A szlávok nagy apostolainak életéből sok részletet elbeszélnek A pannóniai legendák,
így azt is, hogyan kezdődött küldetésük a nagy morva birodalomban.
Rasztiszláv, a morva fejedelem isteni intésre tanácskozást tartott főembereivel és a
morvákkal, aztán követeket küldött Mihály császárhoz ezzel az üzenettel:
"Népünknek, amely a pogányságból megtért és a keresztény törvényeket tartja,
nincsenek olyan tanítói, akik saját nyelvünkön tanítanák nekünk a keresztény hitet,
hogy lássák és utánozzák azt a többi országok is. Küldj hát nekünk, uralkodó, egy
püspököt és egy ilyen tanítót; hiszen tőletek mindig jó törvény származik minden
országnak."
Miután a császár összehívta a zsinatot, magához rendelte Konstantint, a filozófust;
ismertette vele az ügyet és azt mondta: "Tudom, hogy fáradt vagy, filozófus, mégis
szükséges, hogy odamenj, mert ezt a dolgot senki sem tudja úgy végbevinni, mint te."
A filozófus azonban ezt felelte: "Bár fáradt vagyok és a testem beteg, örömmel
megyek oda, ha vannak a nyelvüknek megfelelő betűik."
A császár erre azt mondta neki: "Nagyatyám és édesapám meg sokan mások keresték
már azokat, de nem találták; hogyan leljem meg én? De ha akarod, megadhatja
neked az Isten, aki ad mindenkinek, aki ingadozás nélkül kér."
Miután a filozófus eltávozott onnan, korábbi szokása szerint imádkozni kezdett
társaival. Nem sokkal később megjelent neki az Úr, aki meghallgatja szolgáit. Erre ő
rögtön összeállította a betűket, és kezdte leírni ezt az evangéliumi szöveget:
"Kezdetben volt az Ige, az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige" - és így tovább.
A császár örült és tanácsosaival együtt dicsőítette Istent, s Konstantint sok ajándékkal
küldte el. Amikor pedig megérkezett Morvaországba, Rasztiszláv nagy tisztelettel
fogadta, tanítványokat toborzott és rábízta oktatásukat. Miután lefordította az egész
egyházi rendtartást, megtanította őket a zsolozsma részeire (a Matutinumra, a
Hórákra, a Vesperásra, a Kompletóriumra) és a misére. És a próféta szavának
megfelelően megnyíltak a süketek fülei, hogy az Írás igéit befogadják, és a dadogók
beszéde értelmes lett. Isten örvendezett, az ördög pedig szégyenkezett ezen.
Forrás: A szentek élete