Szent István első vértanú
( 18 értékelés )SZENT ISTVÁN ELSŐ VÉRTANÚ - DECEMBER 26.
István diákonus vértanúságát Szent Lukács örökítette meg az Egyház számára az
Apostolok Cselekedeteiben (6,1-8,2). E két fejezetben Lukács nem annyira a
vértanúságot hangsúlyozta, mint inkább azt az üdvtörténeti fordulatot, amelynek
dátuma István halálának napja: a fiatal Egyház Jeruzsálemből szétszóródik Júdeába
és Szamariába, majd a pogányok közé is, s ezáltal egyre szélesebb körben terjed az
Evangélium.
Vasari: Szent István megkövezése
István a hét diákonus egyike, akiket az apostolok azért választottak, mert
feszültség támadt a görög nyelvű és hellén kultúrájú, valamint a jeruzsálemi hívek
között. A görögök úgy érezték, hogy az ő özvegyeiket elhanyagolják az
alamizsnaosztásnál. Az apostolok ezért úgy határoztak, hogy megbíznak hét hellén
férfit az asztal szolgálatával, s ők az imádságnak és az ige szolgálatának élnek. E
férfiak a hellén keresztények tekintélyes képviselői lehettek, s emellett igazi
apostolok, akiket nem lehet ugyan együtt említeni a Tizenkettővel, de teljes
bátorsággal hirdették az Evangéliumot, és magukkal vitték egész Júdeába. A hét
diákonus közül Lukács kiemeli Istvánt, "ezt a hittel és Szentlélekkel eltelt férfit'', mint
igazi keresztényt. Isten nagyobb mértékben tette őt kegyelme eszközévé, mint a
másik hatot, ezért művelt csodákat és jeleket a nép körében.
Emellett a bölcsesség ajándékából is bőségesebben részesült, ennek köszönhetően
hirdette oly nagy erővel Isten igéjét:
"István kegyelemmel és erővel eltelve csodákat és jeleket művelt a nép körében.
Erre a libertinusok, cireneiek, alexandriaiak, kilikiaiak és asiaiak zsinagógájából
némelyek ellene támadtak, és vitatkozni kezdtek Istvánnal, de bölcsességével és
a Lélekkel szemben, amellyel beszélt, nem tudtak helytállni.''
Az elbeszélésben Istvánt nemcsak bölcs és Szentlélekkel eltelt tanúnak, átütő
erővel érvelő szónoknak láthatjuk, hanem látnoknak is, akinek arca fölragyog, mint
egy angyalé, és arra is méltónak találtatott, hogy Isten dicsőséges jobbján
meglássa az Emberfiát.
Lukácsnak azonban nem az a célja, hogy elmélkedés tárgyául állítsa elénk a szent
diákonus alakját, hanem az Egyház története szempontjából látja fontosnak
István szerepét, mert az ő halála vezeti be az Egyház elszakadását a Templomtól
és a zsidóságtól. István személyében és küldetésében világosan láthatóvá válik a
lelkek szétválása, hasonlóan ahhoz, ami Jézus körül lejátszódott. Nem véletlenül
válik a tanítvány életének vége is hasonlóvá Mesteréhez. Minden égi ajándékot a
szolgálatra kapott István, aki a szó eredeti értelmében, teljes egészében szolga,
"diákonus'' volt.
Miként Jézust, Istvánt is a főtanács elé állították, és ez a jogi hatóság folytatta le
a pert. Ugyanazokkal a vádakkal léptek föl ellene, mint Jézus ellen: "Embereket
fogadtak föl, hogy állítsák: "Hallottuk, hogy káromló szavakkal illette Mózest és az
Istent!" Fölizgatták a népet, a papokat és az írástudókat, úgyhogy rárontottak,
megragadták, és a főtanács elé hurcolták. Ott hamis tanúkat szólaltattak meg,
akik állították: "Ez az ember folyvást a szent hely és a törvény ellen beszél!''
(ApCsel 6,11-13).
Uccello: Szent István megkövezése
Istvánon beteljesedik Krisztus ígérete: "Amikor majd a zsinagógákba vagy a
hatóságok és a hatalmasságok elé hurcolnak titeket, ne gondolkodjatok rajta,
hogyan védekezzetek és mit mondjatok, mert a Szentlélek abban az órában majd
megtanít benneteket rá, hogy mit kell mondanotok'' (Lk 12,11-12). Ezért tudja
István is, hogy mit kell mondania. Áttekinti Izrael egész történetét, az üdvtörténetet,
amelynek során Isten oly sokszor művelt csodákat a nép érdekében. Felsorolja Isten
csodatetteit és a nép ellenkezését, mert "atyáink szívük mélyén visszavágytak
Egyiptomba'' (7,39). István a maga prófétai látásával látja, hogy a történelem vonalai
egy pontban találkoztak: Isten elküldi egyszülött Fiát, az Igazat, s a zsidók, mert
keménynyakúak és körülmetéletlen a szívük, keresztre feszítették őt. És ekkor a
történelem vonalai ismét tágulni kezdenek a jövő felé: Isten már nincs a Templomhoz
és az "az ő népéhez'' kötve. Az örömhír most terjedni kezd a pogányok felé: "A
Magasságbeli nem lakik emberi kéz emelte hajlékban, ahogy a próféta is mondja: "Az
ég az én trónusom, s a föld lábam alatt a zsámoly." Milyen házat építhettek nekem -
mondja az Úr -, hol lehetne a pihenőhelyem? Hát nem az én kezem alkotott mindent?
Ti vastagnyakúak, körülmetéletlen szívűek és fülűek, mindig ellenálltatok a
Szentléleknek, s mint atyáitok, olyanok vagytok ti is. Melyik prófétát nem üldözték
atyáitok? Mind megöltétek azokat, akik az Igaz eljöveteléről jövendöltek. S most ti
lettetek árulói és gyilkosai, ti, akik az angyalok közreműködésével átvettétek a
törvényt, de nem tartottátok meg!'' (7,48-53).
Carpaccio: Szent István pere
A vádlott védőbeszéde súlyos vádként hullott a vádlókra, amit azok meg is értettek,
azért vicsorították rá a fogukat. István azonban kimondta az ítéletet:
"Látom a megnyílt eget és az Emberfiát, amint ott áll az Isten jobbján!'' Igen, a
Bírót látta, aki fölment a mennybe, és a saját szava szerint megtagadja azokat,
akik megtagadják őt. Elvétetik tőlük az örömhír, s akik most köveket ragadnak,
hogy Istvánt elhallgattassák, a végső ítélet előtt állnak.
István a halálával megpecsételte bátor tanúságtételét. De a mennyei Bíró, aki
ellenségei ellenére ment föl a mennybe, állja a szavát, és megvallja azokat, akik
megvallják őt. Az igaz tanú, aki Mesteréhez annyira hasonlóan hal meg, nem hiába
kiáltja: "Úr Jézus, vedd magadhoz a lelkemet!'' (7,59).
István annyira diákonus, annyira jó értelemben szolga volt, hogy Lukács a
vértanúsága történetét is egészen az Evangélium terjedésének szolgálatába
állíthatta. És ez minden szent életében így van: a személyük egészen eltűnik a
szolgálatuk mögött, amit Isten megbízásából a keresztény közösség, az emberek,
a világ és az üdvtörténet javára végeznek. Maga Jézus is így fogta föl életét:
"...az Emberfia nem azért jött, hogy őt szolgálják, hanem hogy ő szolgáljon és
odaadja az életét'' (Mk 10,45). Az igazi tanítványok, a szentek, ebben követik
Krisztust, aki erre hívja őket.
Forrás: A szentek élete - Diós István