XVI. Benedek üzenete a missziós vasárnapra
( 5 értékelés )XVI. BENEDEK PÁPA ÜZENETE A MISSZIÓS VASÁRNAPRA
Október utolsó előtti vasárnapján, a II. János Pál pápa által elrendelt világmissziós
vasárnapon a Katolikus Egyház a missziók javára gyűjt a szentmiséken. 1926 óta
az egyház október 18-án tartja a világmisszió napját. XVI. Benedek pápának az
idei missziós vasárnapra írt üzenetét az alábbiakban olvashatják:
„Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket” (Jn 20,21)
A 2000. jubileumi év alkalmából, Tiszteletreméltó II. János Pál a kereszténység új
évezredének kezdetén határozottan megerősítette, hogy megújult
elkötelezettséggel, „az első keresztények kezdeti lendületével” kell hirdetnünk az
evangéliumot mindenkinek. Ez a legértékesebb szolgálat, amit az egyház tehet az
emberiségnek és minden egyes embernek, aki keresi léte mélyebb értelmét, hogy
életét a maga teljességében élje. Ezért minden évben ugyanaz a meghívás
visszhangzik újra a missziós világnap ünneplésekor. Az evangélium szüntelen
hirdetése ugyanis magát az egyházat is élteti, odaadó munkájának, apostoli
lelkületének forrása, megújítja pasztorális módszereit, hogy azok minél jobban
alkalmazkodjanak az új helyzetekhez – amelyekben akár új evangelizációra van
szükség – és missziós lendület hassa át azokat: „A missziós munka valóban
megújítja az Egyházat, a hit és a keresztény identitás megerősödik, új lendületet
és indítékot kap. A hit a továbbadás révén erősödik! A keresztény népek új
evangelizációja ösztönzésre és támogatásra talál az egyetemes missziós
küldetésben.
Ezt a célt folytonosan megújítja a liturgia ünneplése, különösen a szentmise, mely
mindig azzal a küldetéssel zárul, amit a feltámadt Jézus adott az apostoloknak:
„Menjetek…” (Mt 28,19). A liturgia mindig kihív „a világból” és újra visszaküld „a
világba”, hogy tanúságot tegyünk arról, amit megtapasztaltunk: Isten Igéjének és
Krisztus húsvéti misztériumának üdvözítő erejéről. Mindazok, akik találkoztak a
feltámadt Úrral, szükségét érezték, hogy ezt hirdessék másoknak, ahogy a két
emmauszi tanítvány tette: miután felismerték a kenyértörésben, „még abban az
órában útra keltek, s visszatértek Jeruzsálembe, ott együtt találták a tizenegyet s
társaikat”, és beszámoltak arról, ami az úton történt velük (vö. Lk 24,33 – 34). II.
János Pál pápa arra buzdított, hogy legyünk éberek és készek arcának
felismerésére, hogy mi is testvéreinkhez szaladjunk és beszámoljunk nekik a nagy
hírről: „Láttuk az Urat!” (Jn 20,25).
Az evangélium üzenete minden néphez szól. Az egyház „mivel az Atyaisten terve
szerint a Fiú és a Szentlélek küldetéséből származik, missziós természetű”. „Az
evangelizálás tehát az egyház különleges isteni ajándéka és hivatása; benne maga
az egyház tükröződik vissza. Az egyház létjogosultságát éppen az evangelizálás
adja”. Következésképpen sohasem zárkózhat be önmagába. Meghatározott
helyeken gyökeret ver, hogy onnan tovább lépjen. Tevékenysége által – Krisztus
parancsának engedelmeskedve, a Szentlélek kegyelmének és szeretetének
ösztönzésére – egészen és hatékonyan jelenvalóvá lesz minden ember és nemzet
körében, hogy elvezesse őket Krisztus hitére.
Ez a feladat ma is sürgető. Sőt „az Üdvözítő missziója, amelyet az Egyházra bízott,
még nagyon messze van beteljesedésétől. … az egyetemes emberiséget tekintve,
ez a küldetés még csak a kezdeténél tart (és) arra kötelez minket, hogy állítsuk
minden erőnket a szolgálatába” (Redemptoris missio, 1). Nem nyugodhatunk bele
abba a gondolatba, hogy kétezer év elteltével még vannak népek, akik nem ismerik
Krisztust és nem hallották üdvözítő üzenetét.
De nem csak erről van szó. Bővül azoknak a köre, akiknek bár hirdették az
evangéliumot, azt elfelejtették és elhagyták, nem tartják magukat az egyház
tagjának. Sokan hagyományosan keresztény társadalmakban is képtelenek
megnyílni a hit szavára. Kulturális átalakulás megy végbe, amelyet többek között a
globalizáció, a különböző eszmei áramlatok és az eluralkodó relativizmus táplálnak.
Olyan változás ez, amely az evangélium üzenetétől eltérő mentalitáshoz és
életstílushoz vezet, mintha Isten nem létezne, és előtérbe állítják a jólét, a könnyű
haszonszerzés, a karrier, a siker keresését, mint életcélt, akár az erkölcsi értékek
kárára is.
Az egyetemes misszió mindig mindenkire és mindenre vonatkozik. Az evangélium
nem kizárólag annak a kincse, aki megkapta, ezt az ajándékot meg kell osztani
másokkal, ezt a jó hírt tovább kell adni. Ez az ajándék és egyben kötelezettség
nemcsak néhányakra van bízva, hanem minden megkeresztelt emberre, akik
„választott nemzetség, … szent nemzet, tulajdonul kiválasztott nép” lettek (1Pt
2,9), hogy hirdessék Isten csodálatos műveit.
Beletartozik minden tevékenység is. A figyelem és a részvétel az egyháznak a
világban kifejtett evangelizáló művében nem korlátozódhat néhány különleges
alkalomra, és nem is tekinthetjük úgy azokat, mint a sok pasztorális tevékenység
egyikét: az egyház missziós dimenziója lényegi dolog, ezért mindig szem előtt kell
tartanunk. Fontos, hogy mind a megkeresztelt emberek, mind az egyházi
közösségek ne csak szórványosan és alkalomszerűen foglalkozzanak a misszióval,
hanem folyamatosan, úgymond keresztény életforma legyen számukra. A missziós
világnap sem egy elszigetelt nap az év során, hanem értékes alkalom arra, hogy
megálljunk és elgondolkodjunk arról, hogy megvalósítjuk-e illetve hogyan valósítsuk
meg missziós hivatásunkat. Annak megélése lényeges az egyházi életre nézve.
Az evangelizáció összetett folyamat és különböző elemeket foglal magába. Ezek
között a missziós tevékenység során mindig külön figyelmet szenteltek a
szolidaritásnak. A missziós világnapnak is ez az egyik célja, és a Pápai Missziós
Műveken keresztül arra hív, hogy segítsük az evangelizációs feladatok ellátását a
missziós térségekben. Olyan intézmények fenntartását jelenti ez, amelyek
szükségesek az egyház megszilárdításához hitoktatókon, szemináriumokon,
papokon keresztül. Emellett azt is jelenti, hogy amit tudunk, tegyük meg azért,
hogy javuljanak az emberek életkörülményei azokban az országokban, amelyekben a
legnagyobb a szegénység, a gyermekek alultápláltsága, ahol súlyos problémát
jelentenek a betegségek, nincs megfelelő egészségügyi ellátás és oktatás. Ez is
része az egyház missziós küldetésének. Az evangélium hirdetésekor az egyház
szívén viseli a teljes emberi életet. Isten szolgája VI. Pál hangsúlyozta, hogy nem
elfogadható, hogy az evangelizációban elhanyagoljuk azokat a témákat, amelyek az
emberi fejlődésre, az igazságosságra, az elnyomás minden fajtája alól való
felszabadulásra vonatkoznak, természetesen tiszteletben tartva a politikai szféra
önállóságát. Ha nem törődnénk az emberiség földi problémáival az azt jelentené,
hogy „elfeledkezünk a szenvedő embertársak iránti szeretet evangéliumi tanításáról”
(Evangelii nuntiandi, 31.); nem lennénk összhangban Jézus magatartásával, aki
„bejárt minden várost és falut, tanított a zsinagógákban, hirdette országa
örömhírét, és gyógyított minden betegséget, minden gyengeséget” (Mt 9,35).
A keresztény ember azzal, hogy társfelelősként részt vesz az egyház küldetésében,
a közösség, a béke, a szolidaritás építőjévé válik, amelyet Krisztus adott nekünk,
és együttműködik abban, hogy megvalósuljon Isten üdvösségterve az egész
emberiség számára. A felmerülő kihívások arra ösztönzik a keresztényeket, hogy
együtt haladjanak a többi emberrel. A misszió szerves része ennek a közös
haladásnak. Ebbe belevisszük – még ha cserépedényben is – keresztény
hivatásunkat, az evangélium felbecsülhetetlen kincsét, a meghalt és feltámadt
Jézusról szóló élő tanúságtételt, akivel az egyházban találkoztunk és akiben az
egyházzal közösségben hiszünk. A missziós világnap újítsa meg mindenkiben a
vágyat és az örömet, hogy az emberiségnek elébe menjünk, és mindenkinek
elvigyük Krisztust. Az Ő nevében szívből adom apostoli áldásomat mindannyiótokra,
különösen azokra, akik a legtöbbet fáradoznak és szenvednek az evangéliumért.
XVI. Benedek pápa