Amit karácsonykor ünneplünk, az Isten állásfoglalása a család mellett
- Bíboros úr, mi a katolikus egyház üzenete 2011 karácsonyán a társadalom
számára?
- A karácsonyi ünneplés mindig is a családi meghittség legnagyobb napja, a
legszebb alkalom a családi együttlétre. Amit karácsonykor ünneplünk, az Isten
állásfoglalása a család mellett. Jézus szegénynek született, egy elnyomott, kis
nemzet fiaként, lemondott arról, hogy kényelmes körülmények között nevelkedjen,
arról azonban nem mondott le, hogy családban nőjön fel. Isten értékítélete szerint
tehát a család hozzátartozik az emberiséghez. Ma már egyre jobban kimutatják
azt, hogy a közösségi viselkedés értékeit leginkább a családban tudjuk
elsajátítani, a szolidaritást, az egymásra való odafigyelést, egymás szeretetét,
segítését, megértését. Egy családon kívül nevelkedett ember számára szinte
egyéni hősiesség kell ahhoz, hogy jó közösségi ember váljon belőle. Nem véletlen
az sem, hogy manapság, főként a fejlett országokban tendencia, hogy a családon
kívüli, árva, nehéz sorsú gyermekeket egy másik családban, vagy egy családhoz
hasonló, meghitt környezetben nevelik, mert egy személytelen intézményben sok
értéket sohasem tudnak elsajátítani.
- Milyen programjai voltak a tavaly december 26-án kezdődött és idén december
30-án befejeződő család éve elnevezésű tematikus esztendőnek? Hogy ítéli meg,
mennyire hatékonyan tudta az egyház megszólítani a családokat?
- A család évét egyrészt azért hirdettük meg, mert II. János Pál pápa 30 évvel
ezelőtt adta ki a Familiaris Consortio kezdetű apostoli buzdítást, amelyet az év
során újratanulmányoztunk, másrészt pedig azért, mert a családok ma nagy bajban
vannak, az ország lakossága csökken, a gyermekvállalástól nagyon sokan
visszariadnak. A vizsgálatok azonban azt mutatják ki, hogy a magyarországi
fiatalok több gyermeket szeretnének, mint amennyit ténylegesen vállalnak. Az
emberekben tehát van családszeretet, csak az egzisztencia bizonytalansága
visszatartja őket. Az egyház ehhez kapcsolódóan újra és újra hangsúlyozza, hogy
az emberi élet nem csak az anyagi javakkal mérhető.
A tematikus év keretében tartott az egyház katekéziseket (hitoktatásokat),
rendezett két országos konferenciát és egyházmegyei programokat is. Az
érdeklődés országos szinten jelentős, egyes plébániákon pedig egészen
kiemelkedő volt. A család éve egyik eredménye lehet, hogy nagycsaládosok
közösségei alakulnak a plébániákon, amelyek nem csak egymást segítik, hanem a
körülöttük élő rászoruló embereket is. A család ugyanis elsősorban nem probléma,
hanem erőforrás, ezt a pozitív jellegét pedig fel kell fedeznünk, és örömmel kell
fogadnunk, hogy ebből energia sugárzik.
- Lesz-e a katolikus egyháznak jövőre is tematikus éve?
- XVI. Benedek pápa a Hit évét hirdette meg, ami jövő ősszel kezdődik. Ehhez
kapcsolódóan októberben Rómában tartanak egy püspöki szinódust, amelynek
témája az új evangelizáció lesz. Az Apostoli Szentszék keretein belül működő Új
Evangelizáció Pápai Tanácsa tapasztalatai alapján ösztönzi azt, hogy Európa
különböző nagyvárosaiban már a legközelebbi nagyböjt során legyenek missziós
programok. Az új evangelizáció lényege: a plébániai közösségek nem csak a
hitéletüket élik, hanem rájönnek arra, hogy küldetésük van a körülöttük lévő világ
felé; az új evangelizáció ugyanis a hit személyes továbbadásának készsége és
elszántsága. Úgy gondolom, nagyon is alkalomszerű és időszerű a Hit éve, mert át
kell gondolnunk saját hitünk lényegét.
A mai elvallástalanodás abból fakad, hogy az élet nagy kérdéseit sokan nem teszik
fel maguknak, a realitással való kapcsolatunk is sokszor meggyengül, ami sok
esetben a tömegkommunikációs eszközök hatásainak tudható be. Sokszor olyan
viselkedésekkel találkozunk, amelyek nem felelőtlenségből, vagy gonoszságból
születnek, hanem azért, mert az illető nem veszi észre, hogy saját tetteinek mik a
következményei. A realitás talaján azonban fel kell tennünk a kérdést
önmagunknak, hogy mi a fontos a számunkra, mit akarunk megőrizni, vagy mit
akarunk másként csinálni a továbbiakban. Néha egy-egy nehezebb év is
rákényszerítheti erre az embert.
- A gazdasági nehézségekkel küzdő embereknek milyen eszközökkel tud segíteni
az egyház?
- Egyebek mellett az otthontalanul maradt, az északkelet-magyarországi árvíz
sújtotta családoknak több, mint 500 házat, lakást épített a Katolikus Karitász, az
MKPK legutóbbi ülésén pedig egy kiegészítő összeget is megszavazott további
felújításokra, mert számos olyan ház akadt, amelyről évközben derült ki, hogy
életveszélyes. Ezenkívül a Központi Katolikus Alapítvány, amelynek tőkéjét
megdupláztuk, ösztöndíjjal támogat mintegy kétezer rászoruló tanulót.
Az ingyenes és önkéntes munkán alapuló plébániai karitászcsoportok is sokat
segítenek a bajba jutottakon, ezeknek a közösségeknek a tagjai ugyanis pontosan
tudják, kinek mire van szüksége, mert az emberekkel napi kapcsolatban állnak.
Idén a nemzetközi önkéntesség évéhez kapcsolódóan mi is nagy hangsúlyt
helyeztünk a karitász tevékenységére. Délnyugat-Magyarország egyes településein
létrejöttek szociális foglalkoztatók, ahol csökkent munkaképességű embereknek
különböző cégek adnak munkát egyházi szervezésben és egyházi épületekben. A
munkahelyteremtésben tehát az arra nyitottnak mutatkozó vállalkozókkal szívesen
együttműködünk.
- A társadalom perifériáján él számos roma, az ő pasztorációjuk hogyan haladt
előre az elmúlt időszakban?
- Évtizedek óta tevékenykednek egyházmegyei cigánypasztorációs referensek és
központok, valamint léteznek helyi kezdeményezések is. Az egyik budapesti
templomban biztosítjuk a sajátos pasztorációt, ahol a szentmisék után vannak
közösségi foglalkozások is. A zarándoklatok és a hitélet különböző eseményei
során, ahol roma és nem roma emberek együtt lehetnek, érzik a hívek, hogy
összetartoznak. Az MKPK testületében működik egy romaügyi referatúra, amelyet
Székely János püspök vezet, ő nagy szertetettel foglalkozik a témával, a jezsuita
rend, illetve Kelet-Magyarországon a Görög Katolikus Egyházmegye pedig
szakkollégiumot tart fenn az egyetemre járó roma fiatalok részére.
Közoktatási intézményeinkben a roma és a nem roma gyerekek együtt tanulnak, az
évek során pedig voltak olyan nem roma szülők, akik emiatt kivették a gyereküket
iskolánkból. Helyenként azonban arra is van példa, hogy a szülők visszahozták
gyermeküket, mert az iskolánk stabil, jó színvonalat tudott biztosítani oktatásban
és nevelésben egyaránt. Idén több helyen is nyitottunk napközi otthonokat, ahol a
hátrányos helyzetű gyermekek szinte családias környezetben tölthetik idejüket, és
sok olyan készséget megtanulnak, amit esetleg otthonról nem hoztak magukkal.
- A közelmúltban több magyar egyházi személyiséget is boldoggá avattak. Az
eddig elindított boldoggá avatási eljárások közül melyek azok, amelyek a
legelőrehaladottabb állapotban vannak?
- Vértanúink közül kiemelkedik Brenner János káplán ügye, amely már a római
szakaszban van, és a vértanúság ténye nagyon komolyan dokumentált. Bízom
abban, hogy előbb-utóbb megszületik az ide vonatkozó boldoggá avatási
határozat. A ferences vértanúk, Kiss Szaléz és társai esetében több szerzetest
közös eljárás keretében vizsgálnak. Ők mindannyian vértanúhalált haltak a
második világháború után közvetlenül. Vértanúság esetében fontos az, hogy a
katolikus hitükért vagy katolikus szerzetesi voltuk miatt szenvedték el a
mártírhalált. Úgy látom, az ehhez kapcsolódó történész munka komolyan
előrehaladt, tehát nagyon jó esélyei vannak a bizonyításnak. A pasaréti ferences
templomban nemrég ünnepi zsolozsma keretében nyitottuk meg a szerzetesek
kanonizációs eljárásának főegyházmegyei szakaszát.
- Bíboros úr nagy hangsúlyt helyez az Esztergom-Budapesti Főegyházmegyében az
egyes plébániák látogatására. Milyen tapasztalatokat szerzett a vizitációk során?
- A vizitációk története sok évszázaddal ezelőttre nyúlik vissza, s ezek többek
között az egyes közösségek létszámát, hitét, nyelvét, kultúráját és körülményeit
vizsgálják. Jelenleg a 2000-es években megjelent római direktórium ad arra
útmutatást a püspököknek, hogy miként kell ezeket a látogatásokat végezni. A
legelső látogatás mindig az Oltáriszentséget illeti a templomban. A vizitáció során
tartunk egy közös liturgikus ünneplést is, szentmise keretében. Előfordult az is,
hogy felnőtt emberek keresztelkedtek meg és bérmálkoztak ilyenkor. Egyebek
mellett megvizsgáljuk a telekkönyvi kivonatokat, az ingatlantulajdonok helyzetét,
az egyházi épületek állapotát, és megnézzük, milyen bevételei és kiadásai vannak
a plébániának. Az egyházközségi képviselőtestülettel, állandó munkatársaival és
karitászcsoportjával is találkozunk.
Lehetőleg minden, az adott plébánia területén lévő katolikus templomot és
kápolnát felkeresünk, és megtekintjük, hogy a köztéri keresztek és vallási tárgyú
szobrok milyen állapotban vannak. Ahol önkormányzati, vagy állami intézménnyel
van az egyháznak kapcsolata, például papjai bejárnak az iskolába hittanórát, vagy
a szociális otthonokba szentmisét tartani, találkozunk a képviselőikkel, csakúgy,
mint azon helyi cégek vezetőivel, akik ezt igénylik. Az ágyhoz kötött betegeket is
meglátogatjuk, akikhez a pap szokott járni. Általában mintegy három napot vesz
igénybe egy-egy vizitáció.
Forrás: MTI-PRESS